torsdag 23. mai 2013

Gif

Hei hei! I dag har me gjort det eg gleda meg mest til dette halvåret, nemlig å lære å lage gif! Eg elsker giffer, så dette var kjempekult.

Eg skal slenge ut korleis du går fram for å få det til med hjelp av Photoshop.

Det første du gjør er å velge ein god ide, som du tar bilder til. Brukt stativ for å få ein rolig bakgrunn. Deretter legger du inn bildene i Photoshop. Då vil dei komme i forskjellige "faner", men du kopierer dei inn i forskjellige Layers i den første fanen.

Når du har fått det til går du til Window og så trykker du på Animation. Då får du opp ein animasjonsboks nederst i vinduet. Nå skal du trykke nede i animasjonsvinduet der du kan få flere bokser. Du lager så mange bokser som du har bilder. Så trykker du på den første boksen og går bort i Layerene. Der trykker du på øyet på det bildet du vil ha først. Dette gjør du videre med resten av bildene slik at du får riktig rekkefølge.
Nå skal du velge Forever knappen nede i venstre hjørne. På kvart bildeboks velger du kor lang tid kvart bilde skal vise. Underveis kan du spille av giffen. Dette finner du enkelt knappene til i animasjonsboksen.

Når du skal lagde giffen trykker du på Save for Wed & Devices. Når det store vinduet kommer opp endrer du vidden til 700. Dette gjør at den passer på bloggen her.

Litt info om min gif:
- består av 7 bilder
- alle bildene utenom det siste varer 0.1 sek, mens det siste varer 0.5 sek.
- brukt stativ

Her er modellen vakre Marina


Image and video hosting by TinyPic